Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

HUOM!

UUSI OSOITE KOKKOLANTIE 1, SHELLIN KIINTEISTÖ

Jakohihna toisin sanoen hammashihna on kuluva osa, joka tulee vaihtaa ennen loppuunkulumista. Vaihtoväli riippuu autosta, yleensä 50 000 - 160 000 kilometrin välillä. Jos jakohihna pääsee rikkoutumaan, on vaarana, että vahingoittuu moottori. Vaikka silmälle jakohihna näyttäisi hyvältä, se voi silti olla jo vaihdon tarpeessa. Hihna löystyy ja kuluu ajan kanssa, jolloin se saattaa napsahtaa poikki tai livetä uraltaan. 

 

Jakohihnan tilalla voi olla jakoketju. Jakohihna on valmistettu vahvistetusta kumista, kun taas ketju metallista. Jakoketjua ei tarvitse vaihtaa kovin usein, mutta sitä pitää kiristää ja jakoketjun kiristin on hyvä vaihtaa säännöllisesti. Mikäli ketjua ei kiristetä tai kiristäjää ei vahdeta tarpeen vaatiessa, voi ketju hypähtää pois paikoiltaan, jolloin moottorin vahingoittuminen on taas vaarassa. 

 

Jakopäänhuollossa vaihdetaan jakopäähihna, vesipumppu (mikäli jäkohihna käyttöinen) ja kiristinrullat. Yleensä on hyvä vaihtaa vesipumppu aina jakopäähihnan vaihdon yhteydessä, sillä jos vesipumppu hajoaa, jakopääremontti pitää tehdä periaatteessa uusiksi. 

 

Jakopäähuollot ja -remontit ovat tuntiveloituksella + osat.